Duitse gezinnen klaar voor voorgesneden groente?
18 Sep 2019De Duitse consument heeft een conservatieve houding ten opzichte van convenience producten. Ze maken minder snel gebruik van verse en voorgesneden groente dan wij, Nederlanders. Dit is een van de conclusies uit het onderzoek dat wij hebben laten uitvoeren onder Duitse gezinnen om meer inzicht te krijgen in de keuzes die een jong gezin maakt bij het samenstellen van een maaltijd. We delen graag een aantal opvallende zaken met jullie.
De Duitse consument heeft een conservatieve houding ten opzichte van convenience producten. Ze maken minder snel gebruik van verse en voorgesneden groente dan wij, Nederlanders. Dit is een van de conclusies uit het onderzoek dat wij hebben laten uitvoeren onder Duitse gezinnen om meer inzicht te krijgen in de keuzes die een jong gezin maakt bij het samenstellen van een maaltijd. We delen graag een aantal opvallende zaken met jullie.
Duitsers maken dus wat minder snel gebruik van nieuwe (convenience) producten dan Nederlanders. Een Duitse consument koopt bijvoorbeeld liever een krop sla en snijdt deze zelf. Terwijl steeds meer Nederlanders kiezen voor verse, gesneden groente en gewassen, verpakte sla. Staat tegenover dat het aanbod aan deze verse convenience producten in Duitsland nog maar klein is.
ASSORTIMENT VOORGESNEDEN GROENTE MOET BETER
Over het algemeen vinden de meeste ouders uit het onderzoek (70%) het niet moeilijk om hun kinderen gezond te laten eten. Diezelfde 70% van de gezinnen geeft aan, dat ze behalve voor gezond ook graag voor gemak zouden willen kiezen bij het koken. Dan zou het natuurlijk wel fijn zijn wanneer het huidige aanbod aan gesneden, gewassen en verpakte groente in kwaliteit en assortiment zou verbeteren in de Duitse supermarkt. Er moet dan wel een alternatief komen voor de plastic verpakkingen, die nodig zijn om convenience producten te verpakken. Want de Duitse consument is vaak veel milieubewuster dan de Nederlandse consument.
CATERING OP SCHOLEN
In Duitsland krijgen kinderen op de basisschool de mogelijkheid om tussen de middag op school warm te eten. Kinderen van 80% van de geïnterviewde gezinnen maken hier gebruik van. Het feit dat alle kinderen in Duitsland tussen de middag een warme maaltijd kunnen eten op school is een groot verschil met de situatie in Nederland. Ouders, scholen, cateraars en overheidsinstanties houden zich bezig met de maaltijdverzorging op de Duitse scholen en kinderopvangcentra. Dit zorgt ervoor dat in Duitsland het thema gezonde voeding een veel publieker onderwerp is vergeleken met Nederland.
MEER INFORMATIE VERSTREKKEN
Het thema gezonde voeding is op de meeste scholen onderdeel van de reguliere lesstof en komt ook aan bod tijdens ouderavonden. Daarnaast zouden de geïnterviewde gezinnen graag meer informatie over gezond eten willen via school, overheids- of publieke instanties of ander medium. Een van de ouders deed zelfs de suggestie een kookworkshop te organiseren met ouders en kinderen samen. Dat lijkt ons uiteraard een heel goed idee ;-)
Heb je vragen naar aanleiding van deze resultaten? Wil je er meer over weten? Neem dan contact op met Wim van den Berg via w.vandenberg@doorpartners.nl.
Dit consumentenonderzoek is uitgevoerd door Tanja de Rijk van Nachbarn.
Activeer de shopper om tomaten te eten op verrassende momenten
Bijvoorbeeld bij het ontbijt. Benieuwd naar het positieve effect hiervan?