Altijd verzekerd van verse producten door samenwerking binnen de keten

16 Mar 2022

Om continu kwaliteitsproducten te kunnen leveren voor een aantrekkelijke prijs, is er meer nodig dan de coöperatie van onze telers.

De explosief stijgende prijzen voor grondstoffen, gas- en elektra hebben direct effect op de kostprijs van verse producten zoals tomaten. Om dezelfde hoge kwaliteit te kunnen leveren voor een aantrekkelijke prijs, is er meer nodig dan de coöperatie van onze telers; we moeten met de complete keten gezamenlijk op zoek naar duurzame oplossingen.

Want niemand is gebaat bij de aanblik van lege schappen. Van telers tot retailers en consumenten. Zij moeten altijd verzekerd zijn van verse tomaten: in de supermarkt, hun boodschappenmandje, de keuken en uiteindelijk op hun bord.

Huidige inflatie op hoogste niveau in afgelopen 40 jaar

Inflatie is het gevolg van verstoorde balans tussen vraag en aanbod. Te veel vraag tegenover te weinig aanbod drijft de prijs op. In Nederland ligt de inflatie momenteel rond de 7%, het hoogste niveau in 40 jaar. Maar niet alleen hier hebben we te maken met inflatie, in heel Europa zien we soortgelijke zorgwekkende cijfers.

De vraag is nu hoe snel de situatie stabiliseert. Economen geven aan dat het gevaarlijk wordt wanneer de inflatie voor een langere periode boven de 5% ligt. Na de kredietcrisis in 2008 waren de cijfers binnen een jaar stabiel en na de crisis in 2011 duurde het vijf jaar voor de rust was weergekeerd. De verwachting is dat het nu veel langer zal duren voor er enige vorm van stabiliteit zichtbaar is.

Stijgende kosten dwingen consumenten om keuzes te maken

In hun dagelijkse uitgavenpatroon worden consumenten op diverse manieren geconfronteerd met uiteenlopende prijsstijgingen. Niet alleen de gas- en energiekosten blijven stijgen – volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) zelfs met 90% ten opzichte van januari 2021 – maar ook de brandstofprijzen breken steeds nieuwe records. De recente onrust op geopolitiek vlak helpt daarin niet mee en stuwt de recente hoge kosten alleen maar verder op.

Door de toenemende kosten zijn consumenten zich bewuster van hun uitgavenpatroon, waarin ook de dagelijkse boodschappen worden meegenomen. Vaker dan voorheen moeten er prioriteiten worden gesteld; niet zo gek wanneer een volle tank benzine direct een flink gat slaat in het budget. Voor sommige consumenten wordt het steeds lastiger om naast basisproducten, waaronder drogisterijartikelen zoals wc-papier of etenswaren zoals brood, zuivel, groenten en fruit, ook minder urgente producten zoals een fijne dagcrème of lekkere reep chocola toe te voegen aan hun boodschappenmandje.

Gezamenlijk op zoek naar duurzame oplossingen binnen de keten

Hoe kunnen we de huidige inflatie het hoofd bieden? En dan niet alleen als coöperatie van tomatentelers, maar als complete keten? Door transparanter te zijn over de werkelijke kostprijzen van onze verse producten en door nog beter samen te werken. Wanneer grondstoffen steeds schaarser worden, heeft dat direct zijn weerslag op de productie; deze wordt duurder. Om doorlopend producten van een hoge kwaliteit te kunnen leveren en dan het liefst voor een aantrekkelijke prijs, zullen er op andere plaatsen in de keten kosten moeten worden bespaard.

Voor alle partijen in de keten is het van belang om samen het complete productie-, verpakkings-, en logistieke proces onder de loep te nemen. Wanneer door de stijgende gas- en energieprijzen de productiekosten van onze tomaten omhoogschieten, dan is er misschien nog wel winst te behalen in het verpakkings- en logistieke proces. Om ervoor te zorgen dat er zowel vandaag als (over)morgen verse producten van hoge kwaliteit geleverd kunnen worden, is het noodzakelijk om binnen de hele keten op zoek te gaan naar duurzame oplossingen.

Growers United / Prominent denkt altijd in duurzame oplossingen. Wilt u ook samen sterker uit deze situatie komen? Neem gerust contact op met Wim van den Berg van Growers United / Prominent: w.vandenberg@growersunited.nl of +31 (0)6 5756 4346.

Prominent is een merk van Growers United UA. Deze organisatie is verantwoordelijk voor de verkoop, marketing en kwaliteitscontrole van het product.

Activeer de shopper om tomaten te eten op verrassende momenten

Bijvoorbeeld bij het ontbijt. Benieuwd naar het positieve effect hiervan?