Corona-consumentengedrag: duurzame ontwikkeling of tijdelijke trend?

21 Oct 2021

Consumenten geven aan nu meer te focussen op gezondheid, betekenisvolle producten en het gezinsleven. Is dit een duurzame ontwikkeling of een tijdelijke trend?

Prominent was in september aanwezig op de elfde editie van het Deutsche Obst und Gemüse Kongress (DOGK) in Düsseldorf. Daar werd onder andere besproken welke invloed de huidige pandemie heeft op het consumentengedrag. Consumenten geven aan meer te focussen op gezondheid, betekenisvolle producten (zoals luxe of bekende merken) en het gezinsleven. Maar is dit een duurzame ontwikkeling of slechts een tijdelijke trend?

Niet inzetten op het nieuwe normaal, maar terug naar het oude normaal

Het heeft er alle schijn van dat dit nieuwe consumentengedrag geen lang leven beschoren is. Nu de coronamaatregelen verder worden versoepeld, blijkt het nieuwe normaal niet langer houdbaar en willen consumenten zo snel mogelijk terug naar het oude normaal. Eerdere maatregelen en lockdowns zorgen er nu zelfs voor dat men dat wat de afgelopen anderhalf jaar aan banden werd gelegd – uitgebreid shoppen in fysieke winkels, gebruik maken van horeca of genieten van sociaal samenzijn – nu vol enthousiasme wil inhalen.

Blijf focussen op campagnes rondom ‘gemak’ en ‘winkelervaring’

Omdat duurzame verandering in consumentengedrag een lastige opgave blijkt, adviseert Prominent retailers om naast thema’s zoals 'gezondheid' en 'duurzaamheid' te blijven focussen op de campagnes die zij al voor de pandemie zijn gestart. Ook nu blijven ‘gemak’ en ‘winkelervaring’ belangrijke onderwerpen voor supermarkten om consumenten te bereiken. Een campagne gericht op winkelervaring blijkt zelfs beter aan te slaan dan voorheen, omdat consumenten na alle maatregelen meer behoefte hebben aan shoppen in fysieke winkels. Uitgebreid boodschappen doen wordt nu gezien als een uitje, waardoor ‘winkelervaring’ nog meer waarde heeft gekregen.

De toename van online shoppen vs een offline winkelervaring

Door de beperkte toegang tot fysieke winkels tijdens deze crisis, namen online verkopen een enorme vlucht. Steeds meer consumenten weten nu de weg te vinden naar online verkoopkanalen; ook zij die voorheen hun aankopen vooral deden in fysieke winkels. Toch zullen consumenten niet volledig overgaan op online shoppen. Functionele producten – zoals wc-papier of kruidenierswaren – lenen zich misschien goed voor online verkoop, maar andere producten – zoals verse groenten en fruit – worden in Nederland nog voor 94% in fysieke winkels gekocht. Voor deze producten geldt dat de ervaring van consumenten om deze producten te zien, voelen en ruiken van groot belang blijft.

Growers United / Prominent zet in op een positieve winkelervaring. Benieuwd hoe wij u daarbij kunnen helpen? Neem gerust contact op met Wim van den Berg van Growers United / Prominent: w.vandenberg@growersunited.nl of +31 (0)6 5756 4346.

Prominent is een merk van Growers United UA. Deze organisatie is verantwoordelijk voor de verkoop, marketing en kwaliteitscontrole van het product.

Activeer de shopper om tomaten te eten op verrassende momenten

Bijvoorbeeld bij het ontbijt. Benieuwd naar het positieve effect hiervan?