Coronacrisis: minder convenience, maar terug naar de basis

14 Oct 2020

Voor de coronacrisis begon was er in de AGF-sector een duidelijke trend zichtbaar van snelle en simpele gerechten. Consumenten kochten meer convenience-producten zoals voorgesneden groenten en fruit, maaltijdpakketten en verse kant-en-klaar maaltijden. Vaak gebeurde dat vanuit het werk op weg naar huis. In de weekenden werd er flink uitgepakt tijdens gezellige borrels en etentjes met familie en vrienden. Maar hoe is dat nu, met alle corona-maatregelen?

Voor de coronacrisis begon was er in de AGF-sector een duidelijke trend zichtbaar van snelle en simpele gerechten. Consumenten kochten meer convenience-producten zoals voorgesneden groenten en fruit, maaltijdpakketten en verse kant-en-klaar maaltijden. Vaak gebeurde dat vanuit het werk op weg naar huis. In de weekenden werd er flink uitgepakt tijdens gezellige borrels en etentjes met familie en vrienden. Maar hoe is dat nu, met alle corona-maatregelen?

Coronamaatregelen leiden tot ander consumentengedrag

De wereldwijde pandemie zorgde voor een plotselinge omslag. Consumenten werken nu vooral thuis, waardoor er minder snel iets on-the-go wordt gekocht. En door de sluiting van de horeca is eten buiten de deur ook geen optie meer. Door de corona-maatregelen zijn borrels en etentjes thuis minder uitgebreid of ze worden helemaal uitgesteld.

Minder impulsaankopen door boodschappenlijstje en online bestellen

De angst voor besmetting zien supermarkten en lokale retailers ook terug in de toename van bulkaankopen, aldus onderzoeksbureau GFK. In plaats dagelijks boodschappen doen, inclusief impulsaankopen, wordt er nu eens per week groot ingeslagen aan de hand van een boodschappenlijstje. Om in fysieke winkels de massa te ontwijken, plannen consumenten hun wekelijkse tripje niet alleen in het weekend, maar ook doordeweeks. Daarnaast is online bestellen en thuis laten bezorgen ongekend populair.

Nadruk op verse producten: goed voor de portemonnee en gezondheid

Door de financiƫle gevolgen van de coronacrisis hebben veel consumenten minder te besteden. Ook dat is terug te zien het koopgedrag. Convenience- en luxeproducten belanden minder vaak in het boodschappenmandje, zegt big-data-specialist IRI. Terwijl er vaker voor basisproducten wordt gekozen. Geen voorgesneden groenten of kant-en-klaarmaaltijden meer, maar losse versproducten die vervolgens zelf thuis worden klaargemaakt.

Consumenten zijn bewuster en gezonder gaan eten. We gaan terug naar de basis. Er wordt vaker thuis gekookt waarbij onbewerkte, verse producten de voorkeur hebben. En dat is niet alleen goed voor de portemonnee, maar ook voor onze gezondheid!

DOOR Partners / Prominent stimuleert een goede gezondheid. Wilt u meer weten over onze verse producten? Neem gerust contact op met Wim van den Berg van DOOR Partners / Prominent: w.vandenberg@doorpartners.nl of +31 (0)6 5756 4346.

De verkoop, marketing en kwaliteitscontrole van Prominent tomaten verlopen via DOOR Partners B.V. Deze verkoopdochter maakt onderdeel uit van coƶperatie DOOR U.A.

Activeer de shopper om tomaten te eten op verrassende momenten

Bijvoorbeeld bij het ontbijt. Benieuwd naar het positieve effect hiervan?