Dalende koopkracht of niet, gezonde voeding blijft basisbehoefte
Dalende koopkracht of niet, gezonde voeding blijft basisbehoefte 28 Sep 2022Het is een feit dat de koopkracht daalt. Hoe gaan Nederlandse consumenten daarmee om en waar valt – ook vanuit de overheid – nog meer winst te behalen?
De derde dinsdag in september: Prinsjesdag. Het uitgelezen moment om de Nederlandse economie onder de loep te nemen en nieuwe plannen te maken. Het is een feit dat de koopkracht daalt. Maar in welke mate? Prominent duikt in de statistieken en komt tot de conclusie dat de huidige economische situatie nog niet zo erg is als deze lijkt. Hoe gaan Nederlandse consumenten om met de dalende koopkracht en waar valt – ook vanuit de overheid – nog meer winst te behalen?
Huidige koopkracht op hetzelfde niveau als in 2015
Nederlandse consumenten gaan erop achteruit. Dat lezen we in alle kranten maar toch klopt deze stelling maar ten dele. Wanneer je de huidige economische situatie vergelijkt met die van twee jaar geleden, is onze koopkracht inderdaad gedaald. Maar wanneer je onderstaand diagram van het CBS bekijkt, dan zie je dat we nu op hetzelfde niveau zitten als in 2015. Sinds 1990 is de koopkracht – gemiddeld genomen – elk jaar flink gestegen.
Nederlandse levensstandaard blijft – gemiddeld genomen – hoog
De pijn die Nederlandse consumenten nu voelen is toe te schrijven aan verschillende factoren. Zo zijn de energieprijzen in de afgelopen maanden flink gestegen. En ook de benzineprijzen braken record, na record. Maar zijn we daarnaast onze hoge levensstandaard ook niet te veel als ‘gewoon’ gaan beschouwen? Waardoor een gemiddeld Nederlands huishouden eerder eindeloos kon consumeren en alles – van veelvuldig horecabezoek tot verre vliegreis – binnen bereik lag?
Gezonde voeding blijft een basisbehoefte
Misschien is de huidige economische situatie wel een goede reality check. Waarbij we terug moeten naar de basis. En Nederlandse consumenten worden gedwongen om afwegingen te maken en te bepalen wat er echt toe doet. Gezonde voeding is zo’n basisbehoefte. Gelukkig blijven gezonde producten voor de meeste Nederlandse huishoudens bereikbaar, al dan niet door het maken van kleine aanpassingen in hun uitgavenpatroon.
Zo is er een trend zichtbaar waarin de vaak duurdere speciaalzaken en horeca minder vaak worden bezocht, terwijl (discount) supermarkten juist meer klanten verwelkomen. Niet in de laatste plaats door de vele voordeelacties die zij wekelijks communiceren. En eenmaal binnen plaatsen consumenten niet langer alles achteloos in hun boodschappenmandje, maar maken zij bewuster keuzes.
Realistischer (verkoop)prijs van producten
Het blijft een feit dat voeding duurder is geworden. Maar niet met de 40% die soms wordt genoemd; gemiddeld blijkt voeding volgens LTO Nederland 10% in prijs te zijn gestegen. Een logisch gevolg van de stijgende productiekosten, door bijvoorbeeld een hogere energierekening. Gaan we dan toe naar een realistischer (verkoop)prijs van producten? Want mondiaal gezien betalen we in Nederland nog steeds weinig voor onze voeding. En wanneer je je bedenkt dat gemiddeld slechts 8% van onze maandelijkse uitgaven opgaat aan voeding, is een prijsstijging van 10% voor de meeste huishoudens nog te overzien.
Van gezonde producten naar een gezonde economie
Toch kan de Nederlandse overheid nog wel wat doen om de lasten te verlichten. Denk aan het verlagen van de BTW op gezonde producten zoals verse groenten en fruit. Zo blijft een gezonde levensstijl bereikbaar voor alle consumenten; ook die met een kleiner budget. En een simpele maar slimme investering. Want een goede gezondheid is immers de basis van een productief leven en daarmee uiteindelijk van een gezonde economie.
Growers United / Prominent kijkt verder dan haar neus lang is komt met goed geïnformeerde inzichten. Benieuwd naar de plek die gezonde voeding daarin inneemt? Neem gerust contact op met Wim van den Berg van Growers United / Prominent: w.vandenberg@growersunited.nl of +31 (0)6 5756 4346.
Prominent is een merk van Growers United UA. Deze organisatie is verantwoordelijk voor de verkoop, marketing en kwaliteitscontrole van het product.
Activeer de shopper om tomaten te eten op verrassende momenten
Bijvoorbeeld bij het ontbijt. Benieuwd naar het positieve effect hiervan?