Data verbindt food met consument
07 Jan 2019Het inzetten van data en nieuwe technologieën biedt volop kansen voor de tomaat: van de teelt tot in het schap. Van het optimaliseren van de productie- en de teeltplanning tot het bepalen van de verkoopstrategie. Data beïnvloedt nu al dagelijks de keuzes in onze bedrijfsvoering. Denk bijvoorbeeld aan teeltdata, aansturing van het klimaat, arbeidsregistratie en energiemanagement. Ontwikkelingen die eigenlijk nog in de kinderschoenen staan. De mogelijkheden om data in te zetten voor het creëren van waardevolle inzichten, worden groter en toegankelijker.
Het inzetten van data en nieuwe technologieën biedt volop kansen voor de tomaat: van de teelt tot in het schap. Van het optimaliseren van de productie- en de teeltplanning tot het bepalen van de verkoopstrategie. Data beïnvloedt nu al dagelijks de keuzes in onze bedrijfsvoering. Denk bijvoorbeeld aan teeltdata, aansturing van het klimaat, arbeidsregistratie en energiemanagement. Ontwikkelingen die eigenlijk nog in de kinderschoenen staan. De mogelijkheden om data in te zetten voor het creëren van waardevolle inzichten, worden groter en toegankelijker.
Zo spelen data een belangrijke rol in de ontwikkeling en introductie van nieuwe tomatenrassen. Een reeks aan criteria bepalen de selectie van een ras. Criteria die van belang zijn voor de teeltprocessen en het succes in de markt tot aan de consument. Zo analyseert Prominent onder andere op smaak, houdbaarheid en presentatie. Deze analyses geven de veredelaar, de teler en de klant de juiste inzichten om een nieuw ras wel of niet te introduceren.
VERBINDENDE FACTOR
Data verbinden de verschillende schakels in de keten. We gaan samen voor een optimaal resultaat en een tevreden consument. Maar ook de inzet van verbeterde technieken om data te verkrijgen is van cruciaal belang. Denk hierbij aan slimme sensoren en meetapparatuur die het mogelijk maken om op grote schaal goede data te verzamelen en processen te optimaliseren. Bijvoorbeeld processen in de teelt, het keuren van de kwaliteit, meten van de smaak en het analyseren van de voedingswaarde.
SHOPPERS ON DEMAND
Ook op de winkelvloer is het verzamelen en gebruik van data niet meer weg te denken. Daarbij is de ondersteuning die retailers bieden aan shoppers niet alleen afhankelijk van het productaanbod, maar ook van de manier waarop passende informatie en inspiratie wordt verstrekt. Nu er steeds meer producten ‘on demand’ te verkrijgen zijn, kunnen retailers niet achterblijven. Met services als 24/7 online shoppen, slimme suggesties via (sociale) media en speciale apps voor productinformatie en voedingswaarden, bedienen zij shoppers op individueel niveau. Een win-win situatie. Shoppers worden persoonlijk begeleid bij het maken van keuzes en retailers krijgen daar waardevolle data voor terug.
I-FOOD
De foodwereld staat op het punt om een vloedgolf aan artificial (kunstmatige) intelligence, big data en robotisering te laten doorbreken in de branche. Denk aan geautomatiseerde restaurants met gezichtsherkenning, customized foodsuggesties op basis van data en een digitale diëtist op je smartphone. Oftewel: I-Food, zoals het platform Foodinspirations dit beschrijft. Bent u er klaar voor?
DOOR Partners / Prominent blijft retailers en shoppers inspireren. Benieuwd hoe? Wij vertellen u er graag meer over. Neem gerust contact op met Wim van den Berg van DOOR Partners / Prominent: w.vandenberg@doorpartners.nl of +31 (0)6 5756 4346.
Prominent is een merk van Coöperatie DOOR U.A. Deze organisatie is verantwoordelijk voor de verkoop, marketing en kwaliteitscontrole van het product.
Activeer de shopper om tomaten te eten op verrassende momenten
Bijvoorbeeld bij het ontbijt. Benieuwd naar het positieve effect hiervan?