Een succesvol product? Dat bepaalt de consument!
06 Feb 2019Door hun toegang tot meer informatie en kennis, neemt de macht van consumenten toe. Om tegemoet te komen aan hun veeleisendheid, zullen producenten transparanter moeten worden en gerichter informatie bieden.
Door hun toegang tot meer informatie en kennis, neemt de macht van consumenten toe. Om tegemoet te komen aan hun veeleisendheid, zullen producenten transparanter moeten worden en gerichter informatie bieden.
Consumenten doen hun boodschappen via steeds uiteenlopender (on- en offline) verkoopkanalen, waarbij elk kanaal andere eigenschappen en mogelijkheden biedt. In elke situatie geldt: weet op welk moment en met welke informatie, consumenten geïnspireerd en aangespoord kunnen worden tot het doen van specifieke aankopen. Benieuwd hoe dat precies in zijn werk gaat?
Consumenten kiezen daadwerkelijk pas op het moment van aankoop
Stel, een consument geeft aan een voorkeur te hebben voor biologische of duurzame producten. Zullen de producten die hij afrekent deze voorkeur 100% weerspiegelen? Wat als deze consument van plan is om biologische tomaten te kopen, terwijl eenmaal in de winkel blijkt dat de reguliere trostomaten in de aanbieding zijn? Houdt hij op dat moment vast aan zijn eigen principes of weegt een aantrekkelijke prijs toch zwaarder?
Voor producenten, leveranciers en retailers is het belangrijk om na te gaan hoe consumenten hun boodschappen doen en op welke momenten en onder welke omstandigheden zij bepalen welke producten er uiteindelijk worden afgerekend.
Online boodschappen bestellen vs reële winkelervaring
Consumentengedrag tijdens het plaatsen van een online bestelling is totaal anders dan tijdens een winkelervaring in de supermarkt. De meerwaarde van online shoppen is de doelgerichte, snelle procedure. Ook wordt er vaak ingekocht voor een langere periode – bijvoorbeeld een week – waarbij een vooraf opgesteld boodschappenlijstje de leidraad vormt. Het medium – een efficiënte online omgeving, waarin shoppers snel naar de producten van hun keuze worden geleid – biedt weinig ruimte voor impulsaankopen.
Een supermarkt – met haar slimme winkelroute, aantrekkelijke productopstellingen, speciaal lichtplan en de geur van versgebakken brood – biedt een heel andere ervaring. Door sommige producten op strategische plekken te plaatsen kunnen shoppers eerder worden verleid tot het doen van extra aankopen.
Succesvolle producten en slimme methode
Broccoli? Dat werd in de jaren ’80 nog gezien als een exclusieve groente. Avocado? In de jaren ’90 nog uitsluitend gebruikt in de Mexicaanse keuken. Snackgroenten en snoeptomaatjes? In de jaren ’00 nog niet alom verkrijgbaar en daardoor geen vast onderdeel van lunchtrommels. Al deze producten hebben een grote ontwikkeling doorgemaakt. Door hun sterke producteigenschappen en dankzij gerichte communicatie maken zij nu deel uit van onze vaste eetgewoonten.
Dit zijn slechts enkele voorbeelden van hoe het bieden van de juiste informatie op het juiste moment, consumenten kan aanspreken en aansporen om nieuwe producten te kopen. En nu blijkt dat deze methode er uiteindelijk zelfs voor kan zorgen dat eetpatronen blijvend worden veranderd.
DOOR Partners / Prominent deelt graag informatie en inspiratie op het juiste moment. Wilt u meer weten? Neem gerust contact op met Wim van den Berg van DOOR Partners / Prominent: w.vandenberg@doorpartners.nl of +31 (0)6 5756 4346.
De verkoop, marketing en kwaliteitscontrole van Prominent tomaten verlopen via DOOR Partners B.V. Deze verkoopdochter maakt onderdeel uit van coöperatie DOOR U.A.
Activeer de shopper om tomaten te eten op verrassende momenten
Bijvoorbeeld bij het ontbijt. Benieuwd naar het positieve effect hiervan?