Kwaliteit van groenten en fruit reden om voor retailer te kiezen

21 Sep 2023

Deze conclusie uit een recent consumentenonderzoek van Deloitte is een mooie opsteker voor de AGF-sector. Maar hoe kunnen we shoppers blijven inspireren?

Wat is bij shoppers bepalend om voor een retailer te kiezen? Naast aantrekkelijke prijzen geeft een aanbod met hoge kwaliteit groenten en fruit de doorslag. Deze conclusie uit een recent grootschalig consumentenonderzoek van Deloitte is een mooie opsteker voor de AGF-sector. Maar hoe kunnen we shoppers blijven inspireren en enthousiasmeren? Door niet alleen kwaliteit en diversiteit te garanderen, maar shoppers ook te blijven informeren over AGF-producten. En wanneer we hierin als keten slim samenwerken, creëren we nieuwe (verkoop)kansen waar iedereen van profiteert.

Blijven innoveren om hoge kwaliteit te kunnen leveren

Inflatie heeft nog altijd invloed op het huidige consumentengedrag. Shoppers kopen bewuster en kiezen voor retailers met de beste prijs-kwaliteitverhouding. Als keten kunnen we hier goed op inspelen, maar te veel nadruk op een lage prijs zal het aanbod uiteindelijk verschralen. Daarom is het belangrijk om te blijven innoveren en producten ontwikkelen van hoge kwaliteit. Want zodra shoppers misgrijpen – door producten van matige kwaliteit of tekorten in het schap – is de kans groot dat ze overstappen naar een concurrent. Met een aantrekkelijk aanbod houd je shoppers geïnteresseerd.

Visueel afwijkende vorm, maar dezelfde optimale smaak

Maar wordt er verstaan onder een aantrekkelijk aanbod? Is dat een zo gevarieerd mogelijk AGF-schap waarin producten met verschillende kleuren, vormen en smaken worden gepresenteerd? Of mogen daar ook producten in voorkomen die visueel iets afwijken qua vorm maar waarvan de smaak nog steeds optimaal is? Denk bijvoorbeeld aan een appel die iets kleiner is dan gebruikelijk – bijvoorbeeld door een warm en droog voorjaar – of aan een komkommer die van nature niet altijd recht groeit maar een lichte buiging heeft. Dit soort afwijkende vormen of gebreken worden niet altijd goedgekeurd en minder goed verkocht. Terwijl er met de smaak niets mis is en met de vorm – zeker als je je bedenkt dat het hier om natuurlijke producten gaat – eigenlijk ook niets.

Bewustzijn onder shoppers vergroten via marketingkanalen

Tijd dus om als keten transparanter te worden en shoppers te informeren over het telen van natuurproducten. Invloeden van buitenaf zorgen soms voor afwijkingen, maar is dat eigenlijk niet normaal? Zijn shoppers niet geconditioneerd geraakt door hen enkel een bepaalde variant aan te bieden en afwijkingen daarvan op voorhand al weg te gooien? Zou meer bewustwording van het natuurlijke productieproces kunnen bijdragen aan meer begrip voor (visuele en vormtechnische) afwijkingen? Misschien kan informatie via marketingkanalen zoals een retail-specifieke app of magazine dit bewustzijn onder shoppers vergroten. Waardoor leveranciers hun producten kunnen blijven leveren, retailers deze als aanvulling op hun reguliere assortiment kunnen aanbieden en shoppers deze producten vaak tegen een aantrekkelijke prijs kunnen kopen.

Growers United / Prominent is altijd transparant geweest over haar productieproces. Benieuwd hoe we samen shoppers nog beter kunnen informeren? Neem gerust contact op met Wim van den Berg van Growers United / Prominent: w.vandenberg@growersunited.nl of +31 (0)6 5756 4346.

Prominent is een merk van Growers United UA. Deze organisatie is verantwoordelijk voor de verkoop, marketing en kwaliteitscontrole van het product.

Activeer de shopper om tomaten te eten op verrassende momenten

Bijvoorbeeld bij het ontbijt. Benieuwd naar het positieve effect hiervan?