Toekomstbestendig door innovatie en onderscheidend vermogen

14 Aug 2023

Wil je in deze continu veranderende markt blijven groeien, dan zal je jezelf moeten onderscheiden van je concurrentie. Maar hoe? Lees het in onze nieuwe blog.

Aan welke basisvoorwaarden moet een succesvolle organisatie voldoen? Een goede prijs en kwaliteit van producten zijn belangrijk, net als het inzetten op duurzaamheid en beschikbaarheid. Maar dan ben je er nog niet. Wil je in deze continu veranderende markt blijven groeien, dan zal je jezelf moeten onderscheiden van je concurrentie. Maar hoe? Bijvoorbeeld door in te zetten op innovatie. Waar begin je en welke elementen zijn hierin van belang? Lees het in onze nieuwe blog.

Een veranderende markt vraagt om een innovatieve aanpak

Door externe factoren blijft de markt continu in beweging. Hierdoor blijft de toekomst onzeker en is het opstellen van een lange termijnplan niet langer aan te bevelen. Het doen van een horizon scan is dan een slimmere optie. Deze methode helpt om de actuele situatie objectief in kaart te brengen om zo bijvoorbeeld valkuilen en vroege trends te spotten.

Wanneer de markt verandert, beweegt de shopper daarin mee. Dit betekent dat een product dat voorheen succesvol was, opeens niet langer aan de verwachtingen voldoet. Nieuwe tijden vragen om nieuwe oplossingen. En deze kunnen alleen worden gevonden door als leverancier te blijven innoveren. Niet alleen qua producten, maar bijvoorbeeld ook qua verpakkingen. Hoe worden deze geproduceerd? Zijn de materialen en methoden die daarvoor worden gebruikt duurzaam? En onderscheid het ontwerp zich van de concurrentie, waardoor shoppers het direct kunnen vinden in de schappen van de supermarkt?

Hoe kan je nieuw talent binnenhalen en behouden?

Inzetten op duurzame groei vraagt ook om het aantrekken van nieuw talent. Jonge(re) generaties hebben vaak een andere visie op de markt en stellen andere eisen aan de producten die zij kopen. Door het gebruiken van deze kennis, kunnen nieuwe producten worden ontwikkeld die beter aansluiten op de actuele vraag. Maar hoe haal je zulk talent binnen en hoe behoud je het?

Ten eerste moet de sector laten zien wat hij te bieden heeft en aantrekkelijk (genoeg) zijn. Als werkgever is het van belang om je flexibel te blijven opstellen en ook nieuwe vormen van werken te ondersteunen. Niet alleen wordt er zo ruimte geboden aan nieuw talent, maar ook aan innovatie. En dat is in deze turbulente tijden de enige manier om als organisatie te kunnen groeien en toekomstbestendig te blijven.

Growers United / Prominent houdt haar blik gericht op de toekomst. Benieuwd hoe wij u kunnen ondersteunen in uw toekomstvisie? Neem gerust contact op met Wim van den Berg van Growers United / Prominent: w.vandenberg@growersunited.nl of +31 (0)6 5756 4346.

Prominent is een merk van Growers United UA. Deze organisatie is verantwoordelijk voor de verkoop, marketing en kwaliteitscontrole van het product.

Activeer de shopper om tomaten te eten op verrassende momenten

Bijvoorbeeld bij het ontbijt. Benieuwd naar het positieve effect hiervan?